Gedrag
Ik heb al vaak verteld dat honden
minder probleemgedrag zouden ontwikkelen als hun baasjes iets meer zouden weten
over gedrag van honden. Dat daar het een en ander aan mankeert blijkt wel uit
de vragen die mij regelmatig gesteld worden.
Als in de praktijk de ene hond de
andere tijdens het vrije spel zijn wil oplegde, vonden altijd wel enkele cursisten
dat dit niet kon, terwijl dit een natuurlijk gedrag is.
Probleemgedrag bij de hond heeft
veel te maken met onze houding tegenover onze hond. We heb de kennis en ervaring, geleerd In de praktijk. De huidige generatie wil allemaal het wiel opnieuw
uitvinden.
Ik wil u graag leren hoe u het beste
met je hond om kunt gaan, zodat u tegelijkertijd vertrouwd raakt met de achtergronden
van probleemgedrag, zodat u ook leert om probleemgedrag bij u hond kunt
voorkomen, omdat probleemgedrag vaak onbewust is aangeleerd zonder het zelf in
de gaten te hebben omdat de juist kennis ontbreekt.
We verwachten vaak dat onze hond wel
zal begrijpen wat we bedoelen, zo als ouders omgaan met hun kinderen. En gaan
er ook vanuit dat de hond wel zal meewerken.
Helaas moet u het anders zien en dat
vooral in uw handelen tot uitdrukking brengen. Maar dat lukt echter alleen met voldoende
kennis en begeleiding.
Als we als leek naar gedrag van een
groep jonge honden kijken dan ziet het er nogal chaotisch uit. Het gedrag bij honden wordt volgens
een bepaald plan uitgevoerd. Een plan wat in hun genen is vastgelegd, maar door
ervaring en training iets bijgestuurd kan worden.
Hoe gedrag eruit ziet, is wat u ziet
als de hond bezig is. Eigenlijk heel simpel, maar u moet goed leren kijken, en
dat geleerd in de praktijklessen die u met u hond kunt volgen. Dat is nodig
om het gedrag van u hond op de juiste manier te kunnen sturen.
Met de juiste aansturing kunt u zelf
bepalen welk gedrag uw hond mag laten zien. Ik laat alle moeilijke theorie over
kennis enzovoorts achterwegen. Het gaat er mij om u zoveel mogelijk praktische
informatie te geven dat u zich met het opvoeden en heropvoeden van uw hond kunt beginnen.
Honden zijn instaat beelden te
vormen, erfelijke informatie in hun hersencellen waar te nemingen en op te slaan. De hond
vergelijkt steeds zijn ervaringen met wat hij ziet, hoort, ruikt, proeft en
voelt. Dit gebeurt automatisch en daardoor wordt hij gemotiveerd tot een
bepaald geschikt gedrag uit te voeren.
Voorbeeld.
U loopt door het park
met uw hond, uw hond ruikt een konijn en wordt automatisch geprogrammeerd om
achter het konijn aan te gaan, tenzij u het verhinderd door goed op te letten.We moeten de hond leren dat hij liever
bij zijn baas blijft, als achter het konijn aan te gaan. Ik hoor u denken, ongelooflijk
moeilijk, maar dat is het niet. Ik heb net verteld dat honden voor gepromoveerd
zijn, ze willen graag doen wat de baas wil zien. Wij moeten de hond zodanig
aansturen naar het gedag dat wij wensen. We zeggen dan dat de hond geconditioneerd
is.
Gedrag.
Wat is het doel van
gedrag? Waarom doet hij dat? Wat wil hij daarmee bereiken? Het antwoord is simpel,
hij doet dat om zich aan zijn omgeving aan te passen, of de omgeving aan zijn
wensen aan te laten passen. Dat is voor hem de beste manier om te overleven,
dat is de achtergrond van alle gedrag wat hij laat zien.
Voorbeeld van gedrag.
U heeft uw hond zojuist brokken
gegeven. Even later loopt u langs de bak waaruit hij staat te eten. U hond
gromt, u denkt eigenlijk hij heeft gelijk omdat u het ook niet leuk vind als u
bord tijden het eten weggehaald wordt. Maar u maakt nu een fout om de hond uw
menselijke overweging toe te dichten, maar vervolgens hebt u zich in de ogen
van de hond belachelijk gemaakt. Uw hond heeft geleerd dat hij de brokken kan
verdedigen, hij is dus even de baas geworden. Hij heeft het voer behouden en
een hogere plaats in de rangorden gekregen. Hij heeft geleerd dat hij dat onder
andere omstandigheden ook de baas kan worden. U begrijpt dat hieruit
probleemgedrag kan ontstaan.
Gedrag is erfelijk.
Gedragseigenschappen
worden bepaald door twee factoren: erfelijk factoren en omgevingsinvloeden. Erfelijke
factoren (aangeboren) kunt u niet veranderen. Het aangeleerde deel is
veranderbaar, het erfelijke deel tot op een bepaalde hoogte. Dat betekend in de
praktijk dat we soms met de hond de strijd moeten aangaan en deze ook winnen. Heel
simpel gezegd, de hond doet iets als het goed bevalt herhaalt hij dat, als het
slecht bevalt, vermijd hij dat.
Beloning.
Als er op goedgedrag
geen beloning komt, dooft het aangeleerde gedrag uit. Dat betekend dan meestal
dat probleemgedrag weer terug komt. Opvoeden van de hond duurt eigenlijk zijn
heel leven, omdat een hond geen morele normen kent. Hij zal het ons niet naar
zijn zin proberen te maken, nee zijn eigen welzijn telt. Begrijpelijk is de
motivatie voor een beloningsbrokje groter dan alleen met woorden. Sterker is de
motivatie als de beloning uit worst bestaat. Belangrijk bij belonen is dat u
maar een of twee keer beloond op de tien keer dat u zou kunnen belonen.
Conditionering.
Honden leren vooral te
onthouden of een bepaalde reactie ze iets in het voor of nadeel oplevert. In de
praktijk mag er niet meer dan een seconde tussen de reactie van de hond en onze
beloning of bestraffing verlopen. Of je beloond of bestraft hangt er uiteraard
vanaf of het door de hond vertoonde gedrag gewenst is of ongewenst is.
Consequent zijn in het handelen; wat mag, is voor valtijd, wat niet mag, mag
nooit. Op deze regel is nooit een uitzondering mogelijk. Uit proeven blijkt (Skinner)
dat een dier feilloos weet wat
een positieve of negatieve resultaat is en gebruikt die informatie om zich te
kunnen handhaven.
Voorbeeld.
Als u wilt dat uw hond
niet tegen u opspringt bij het begroeten en hem steeds bestraft, op die enkele
keer na, dan verdwijnt het opspringen niet. Omdat het uitblijven van de
verwachte straf als beloning voelt.
Leerproces.
Vaak heeft de baas niet
in de gaten dat er zon leerproces gaande is. Maar de hond wel, want voor hem telt
alleen het effect. Er zijn veel verschillende modieuze
ontwikkelingen op dit gebied. Deze methoden worden vaak gebracht als vernieuwend, hoewel dat de waarden
daarvan wetenschappelijk niet is aangetoond. Meestal gaat het om het zelfde
alleen in een iets ander jasje (conditioneringsmethodieken) waar meestal goed
mee te verdienen is.
Misverstand.
Vaak ontstaat er
misverstand tussen baas en hond. (miscommunicatie) Hoe komt dat? Omdat mensen
vaak hun eigen communicatie methoden toepassen als de hond iets willen
aanleren. En omgekeerd, wij beoordelen
hondengedrag vaak als mensengedrag, omdat mensen nooit hebben geleerd
hoe je met honden moet communiceren. Alleen als u zich verdiept in de taal van de
hond, dan kun je leren hoe je als mens met de hond moet communiceren. Daarbij
boots u de communicatieregels tussen u hond zo na, dat de hond u kan begrijpen.
Natuurlijk gaat nu niet bijten en grommen om u voor de hond verstaanbaar te
maken.
Denken honden?
Of honden denken is voor
zover ik weet nog geen wetenschappelijk studie geweest. We weten wel dat de
hond niet in woorden denkt, en dat afweging op een ander manier tot stand komt.
Vermoedelijk wordt uit het geheugen informatie gehaald, die aangeeft dat doen
wat hij wilde doen hem straf op leverd (want we hebben hem vermoedelijk
onder vergelijkbare omstandigheden gestraft, en u zou het weer kunnen doen). Hij
weegt dus de te verwachten straf af
tegen het plezier dat het stelen hem
vermoedelijk zal opleveren. En neemt terwijl hij al een klein eindje op weg
was, de beslissing; toch maar niet doen! Hij neemt zijn beslissing op basis van
de informatie uit het geheugen en uit waarnemingen die vlak voor het beslismoment
worden gedaan. Honden kunnen niet de hele situatie waarin ze zich bevinden,
overdenken en een strategie ontwikkelen waarin ze allerlei gebeurtenissen
voorzien die verder in de toekomst liggen.
Consequent.
Als wij als baas het
welzijn van onze hond willen bevorderen,
moeten we gewenst gedrag altijd goedkeuren en ongewenst gedrag altijd afkeuren.
Dan zijn wij voor de hond consequent bezig, zijn we
dat niet, dan zal dat gevolgen hebben en de hond onbeheersbaar worden.
Schuldbewust.
Bij het voorspellen kunt
u denken aan de hond die in huis geplast heeft terwijl u afwezig was. Hij is
ontspannen zolang u afwezig bent, omdat hij weet dat er nooit straf volgt zolang
hij alleen is. Maar zodra u binnen komt, kan hij uw gedrag voorspellen. Daarom
probeert hij met een onderworpen houding u gedrag te kalmeren. Dat is iets heel
anders dan onschuldig kijken, zoals vaak wordt gedacht. Want als hij echt
schuldbewust was, zou hij niet binnen geplast hebben. Maar op dat idee kan hij
niet komen. Honden kennen geen schuldgevoel, bij honden ook geen beginsel van naastenliefde,
alles draai om zelf te overleven, zelf te winnen. Daarbij is zijn alle
beschikbare methoden geoorloofd!
Beheersen.
Als u opstaat en naar de
deur loopt begint uw hond actief te worden en maakt drukke bewegingen. Hij
verwacht met u mee te kunnen en dat is een prettig vooruitzicht. Hij is op uw
handelingen geconditioneerd, zoals honden ook zijn geconditioneerd op de
deurbel. Uw hond kan dus voorspellen wat er gebeurt, omdat hij de volgorden van
gebeurtenissen uit ervaring kent. Is
Probleemgedrag
abnormaal?
Probleemgedrag of ongewenst
gedrag is gedrag dat voor de hond normaal is, maar voor de eigenaar abnormaal
is. Voorbeeld is blaffen. Blaffen hoort bij de hond (is normaal), maar als de
hond onophoudelijk blaft is dat voor de baas niet uit te houden. Eigenlijk gaat
het om normaal gedrag waar de baas niet meer tegen kan, en dat het voor de baas
een probleem wordt. Een hond met ongewenst gedrag zadelt zijn baas met een
probleem op, waarop die geen antwoord heeft.
Medicatie.
Vaak schrijft de
dierenarts medicijnen voor om het probleem voor de baas beheersbaar te maken.
Het probleem moet altijd gezocht worden in de manier waarop de baas met zijn
hond omgaat. Probleemgedrag kun je vaak oplossen
door uit te zoeken samen met de baas hoe het gedrag is ontstaan. Daarop wordt
vaak de training gericht. Als honden samen zijn zonder baas zijn er nooit
gevechten. Met de baas in de buurt wel, omdat die dan iets doen wat het vechten
van de honden uitlokt.
Leerproces.
Het is de baas die het
gedrag van zijn hond vormt. Dat gebeurt op elk moment dat hij zich met de hond bemoeit, of dat de hond zich
met hem bemoeit. Het gebeurt bewust of onbewust, bedoeld of onbedoeld, maar
vaker onbewust en onbedoeld dan dat de baas denkt. Het gebeurt ook als u zich
niet realiseert dat het gebeurt. Als u niet bewust en met een bepaald doel voor
ogen bezig bent het gedrag van uw hond vorm te geven, is het eindresultaat een
ongehoorzame hond. Want de hond heeft wel een doel voor ogen en probeert dat te
bereiken. Het gevolg dat er een
gedrag ontstaat dat alleen de hond wenst, en dat dus voor de eigenaar een probleem
gaat worden. De hond zal op latere leeftijd zijn gedrag gaan vertonen.
Aangeleerd gedrag, maar de baas heeft het tijdens leerproces niet opgemerkt.
Niet alleen thuis kunnen
blijvenVoorbeeld.
Er zijn twee
baasjes, de hond van de eerste baas heet Rakker, de hond van de tweede baas heet Puk. De baas van Rakker geeft de hond veel aandacht als hij thuis is, de baas
van Puk weinig. Het zal duidelijk zijn dat er wat aandacht betreft voor Rakker
een groter verschil is tussen aan en afwezigheid van de baas dan voor Puk. En
dat Rakker weet wat hem te wachten staat als zijn baas weggaat, begint hij te
protesteren. Maar voor Puk veranderd er dan niet zoveel. Hebt u een hond als Rakker, dan kunt u het verschil tussen uit en thuis verkleinen door de hond
minder aandacht te geven als u thuis bent. Het gaat er alleen om dat de hond
niet krijgt waar hij om vraagt. De baas moet de leiding hebben, altijd.
Hond komt niet.
Uw hond is ontsnapt en
rent weg naar andere honden. Ga dan niet als een gek achter u hond aan rennen,
roepen, schreeuwen enz. Loop in plaats daarvan rustig naar de honden toe en
overweeg hoe u de zaak het beste kunt aanpakken. In de buurt van uw hond kunt u
weer controle over hem krijgen. U geeft de hond pas een opdracht als er een
goede kans is dat hij die opvolgt. Ook onder deze omstandigheden moet u in de
eerste plaats uw zin krijgen, zorgen / leren dat u wint, dat u effectief bent.
Het doet er dan niet toe hoe u dat bereikt. Vervolgens kunt u aldoende leren
die regels beter in de vingers te krijgen door beter op te letten of u alles
precies volgens de regels hebt gedaan.
Roedelleider.
Vergeet niet dat u de roedelleider bent, dat mag u nooit uit het oog
verliezen.Onthoud dat elke actie of reactie
van u in de richting van de hond, ook als dat onbewust of onbedoeld gebeurt,
vormend werkt op zijn gedrag. Want het leren gaat bij de hond altijd door.
Daarom moet u zich bij alles wat u met de hond doet, afvragen of het helpt zijn
gedrag in de juiste richting te sturen of niet.
Negeer aandacht.
Als u ingaat op het
verzoek van uw hond om aandacht, heeft hij de leiding. Dat stimuleert hem om
ook naar andere omstandigheden te zoeken waarin hij de leiding heeft. En zo
raakt u verder van huis. Maar als u vastbesloten bent de strijd met de hond te
winnen, lukt het vrijwel om zijn gedrag naar uw hand te zetten.
Is het verstandig om
naar een gehoorzaamheidscursus te gaan?
Als er sprake is van probleemgedag, kun je dat met een gehoorzaamheidscursus niet oplossen. Dan is meer praktijkervaring vereist,
want er moet worden nagegaan wat de oorzaak van dat probleemgedrag is, en
vervolgens moet daar de training op aangepast worden.
Ten slotte.
De wereld van de
hondentraining heeft de hond corrigeren in de ban gedaan. Ook omdat men vaak
niet weet hou daar mee om te gegaan. Soms is het nodig om indruk te maken op de
hond. Het trefwoord is slim en niet sterk.
Voor vragen kunt u het contactformulier gebruiken.