Aaiproject

SCHAIJK - Een groepje van zo’n tien vrijwilligers uit onder meer Schaijk en Ravenstein bezoekt in het kader van het 'hondenaaiproject' van Stichting Dierenzorg twee keer per maand verpleeghuis Nieuwe Hoeven in Schaijk. Samen met hun trouwe viervoeters brengen zij op de afdelingen Berkenlaan en Eikenlaan een uurtje door met bewoners die lijden aan dementie. Het hartverwarmende initiatief viert komende maand het tienjarig bestaan. Alle reden voor een feestje.
Dinsdag 19 december. Het is een feestelijke ochtend in zorgcentrum Nieuwe Hoeven, compleet met taart van Carrousel Groen, cadeautjes voor de honden en een prachtig gedicht, voorgedragen door Nieuwe Hoeven-medewerkster Willemien van den Brand. Het hondenaaiproject van Stichting Dierenzorg bestaat tien jaar en dat moet natuurlijk gevierd worden. De bewoners knuffelen uitgebreid met de honden, zingen soms liedjes van vroeger, maar de vrijwilligers bieden hen ook een luisterend oor of een arm op de schouder. Sommige bewoners leven zichtbaar op na het aaien van de hondjes, die een gelukzalige glimlach op hun gezicht weten te toveren.

Het project is vanaf dag 1 een doorslaand succes, weet Jan van Leuken van Stichting Dierenzorg. Hij staat eind 2007 samen met Roel Jansen, destijds activiteitenbegeleider op de Nieuwe Hoeven, aan de wieg van het aaiproject. "Op 16 januari 2008 zijn we gestart met een groepje van vijf vrijwilligers", vertelt Van Leuken. Leuk en dankbaar’
Een van de vrijwilligers van het eerste uur is José van der Ven. "We zijn begonnen met één keer per maand een uurtje. Inmiddels komen we al twee keer per maand op de Nieuwe Hoeven en daarnaast één keer per maand op de locatie Vierhoven in Schaijk. Het is heel leuk en dankbaar om te doen.” "Honden communiceren op een andere manier dan mensen”, legt José uit. "Mensen geven áltijd een reactie wanneer de honden naar hen toekomen, dat is heel mooi om te zien.”
Onvoorwaardelijke liefde’
"Dieren bezitten een aantal eigenschappen die zorgen voor een gevoel van ontspanning, geluk en veiligheid”, vult Jan van Leuken aan. "Ze nemen geen rol aan en zijn gewoon wie ze zijn. Dieren geven onvoorwaardelijk hun liefde en houden van je zoals je bent, zonder te oordelen. Het is prachtig dat we met behulp van onze honden de mensen van de Nieuwe Hoeven een klein stukje geluk kunnen geven.”

De Nieuwe Hoeven en Vierhoven in Schaijk bezoeken we regelmatig  met het Aaiproject. Tijdens het bezoekuurtje komen vaak levendige herinneringen over vroeger naar boven. Zowel de vrijwilligers, leiding als de bewoners ervaren het bezoek dan ook als zeer waardevol en ontroerend. De liefde van de hond voor de mens is onvoorwaardelijk groot. Honden vragen niets van de bewoners, geven alleen maar liefde. Wanneer een hondje bij een van de bewoners op schoot zit, gebeurt er gewoon wat met zo'n persoon. We merken dat dementerende ouderen positief reageren op ons bezoek. Veel bewoners hebben vroeger een hond of kat als huisdier gehad. Dat is vaak al een opening om weer even terug te gaan in het verleden van de bewoners en daarover weer te kunnen praten.

Met het Aaiproject proberen we dementerende ouderen geluksmoment te laten beleven. Helpt u mee? Fantastisch om te zien dat u mee wilt helpen het Aaiproject te laten groeien en daardoor meer dementerende mensen te bereiken.

Onze vrijwilligers zijn het gezicht van het Aaiproject en om die reden zijn ze representatief, sociaal vaardig en hebben hun hart op de juiste plaats zitten.

Vindt u het leuk om met ouderen om te gaan? Lijkt het u leuk om met een groep enthousiaste vrijwilligers iets voor ouderen te betekenen? Bent u in staat om op vaste tijden (meestal 1 a 2 keer per maand) een dinsdag ochtend een uurtje vrij te maken om met uw hond op bezoek te gaan in een zorgcentrum Schaijk? Is uw hond opgevoed en sociaal? Is uw hond goed verzorgd en zonder ongedierte? Beleeft uw hond er plezier aan om door andere mensen geaaid en geknuffeld te worden? Geef u dan op als vrijwilliger voor het aaiproject. Als u zich als vrijwilliger aanmeldt bij Stichting Dierenzorg maken we een afspraak om bij u op bezoek te komen. Er wordt vooral gekeken of uw hond geschikt is om mee te doen met het aaiproject. Stichting Dierenzorg probeert zoveel mogelijk om een leuke mengeling van grote en kleine honden samen te stellen. De vrijwilligers werken tijdens het bezoekuurtje samen met personeel en activiteitenbegeleidsters.
Heeft u een sociaal hondje en tijd? Meld u zich dan aan. Laat u medemens ook een uurtje genieten van uw hond!

Opgaven via info@stichtingdierenzorg.nl of José van der Ven (coördinator) telefoonnummer 0486-414058 / b.g.g. 06-30038808.

Lever uw oude mobieltje of lege cartridges bij ons in voor KNGF Geleidenhonden.