Let op!

Zaterdag 30 juni gaan alle lessen door.

Vakantieperiode van 7 juli t/m 19 augustus.

Gevraagd leerling hondeninstructrice gehoorzaamheid:
Ingevolge aanhoudende grote belangstelling voor onze gehoorzaamheidstrainingen zoeken we "Leerling hondeninstructrice gehoorzaamheid” De opleiding en begeleiding wordt binnen de stichting verzorgd. Onze jarenlange praktijkervaring als hondeninstructeur en ervaringsdeskundige garanderen een hoge kwaliteit van kennisoverdracht. Heeft u belangstelling laat het ons via het contactformulier.

Bij welk weersomstandigheden gaan de trainingen niet door?
Als verwacht wordt dat het de hele ochtend gaat regenen. Als het extreem koud is.  Als het extreem warm is.  Als het trainingsveld te nat of te glad is. Veiligheid staat altijd voorop!

In de herfst en de winter is het vaker slecht weer.  In deze periode kan het zijn dat we de lessen moeten annuleren. Blijf de oefeningen die we in de les aanbieden dagelijks enkele keren herhalen (10 min). Heeft u problemen met bepaalde oefeningen neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen u graag een handje zodat u weer verder kunt met de oefeningen. Op zich kan er in de winter bij ieder droog weertype getraind worden. Of het goed is voor onze huishonden, is een ander verhaal.

Bij trainingen geldt; Indien door weersomstandigheden een les uitvalt, schuiven we deze een week door..

Tip.
Let er op dat je de hond niet te lang stilstaat in de sneeuw of kou, hier kan onderkoeling snel toeslaan. Als het gevroren heeft dan kunnen er op de wandelpaden nog wel eens scherpe randjes ontstaan waar je hond zijn pootjes aan kan verwonden. Kijk na iedere wandeling de pootjes na op wondjes en smeer zo nodig vaseline op de pootjes. Smeer voor het wandelen de voetzooltjes ook in met vaseline of potenwax, dit voorkomt dat je hond bijvoorbeeld pekel op zijn voetzooltjes krijgt die er weer voor zorgen dat er wondjes ontstaan.

Huisdieren lopen pas echt gevaar wanneer ze onderkoeld raken. Meestal gebeurt dit doordat ze lange tijd worden blootgesteld aan kou en wind. Uw hond heeft een normale lichaamstemperatuur tussen 38,3 en 39,2 graden Celsius. Bij onderkoeling daalt dit tot onder 38,1 graden Celsius. Uw huisdier wordt dan sloom, heeft weinig eetlust en kan in shock raken. Zelf het falen van organen kan door onderkoeling veroorzaakt worden.

Geef uw pup vlak voordat u naar de cursus gaat geen of heel weinig eten.
Het is voor een pup niet fijn om met een volle maag aan het werk te moeten. Dezelfde regel geldt ook als u thuis met uw pup oefent. Laat de pup voor de les uit zodat hij zijn behoefte kan doen, maar zorg ervoor dat de pup nog voldoende energie voor de cursus overhoudt. Dit geldt ook als u thuis met uw pup oefent. Als er op het terrein toch een "ongelukje" gebeurd kunt u dat met een plastic zak in de emmer deponeren. Zorg ook onderweg dat u altijd een plastic zakje bij heeft om "ongelukjes" op te ruimen. Honden moeten op de parkeerplaats en op het trainingsveld aangelijnd zijn. Tijdens de les mag de hond alleen los als de instructeur dat van u vraagt.
Belangstellenden kunnen tijdens de lessen op de verharde weg aan de zijkant meekijken. Kinderen zijn op het trainingsveld niet toegestaan. Wij zijn te gast bij Verpleeghuis Nieuwe hoeven. Wij zijn dankbaar als u dat ook respecteert.

Als u een keer verhinderd bent, meld u dan tijdig af op telefoon 06-30038808.

Wat heeft u nodig tijdens een hondentraining?
Om de samenwerking tussen u en je hond zo goed mogelijk te laten verlopen zijn een paar zaken vereist.
Als eerste: een leren lijn met leren halsband. Een leren lijn en leren halsband werkt het prettigst voor u en je hond.

Belonen.
Voor belonen zijn hondenbrokjes heel belangrijk. U gebruikt zo nu en dan een brokje om aandacht van je hond te vragen en om  je hond te belonen. Door het belonen van je hond met stem of brokje zal je hond het fijn vinden om met u samen te werken.

Verantwoorde cursus Baas & Hond
Ontspannen trainen met je hond. Brug, wip, evenwichtsbalk, hoogtesprong, breedtesprong, slalom, speuren, tunnel, apporteren enz. Bij deze cursus ligt de nadruk op de samenwerking tussen Baas & Hond, waardoor de band tussen u en je hond wordt versterkt. Honden die voldoende geestelijk worden gestimuleerd, vertonen minder probleemgedrag.
De cursus is geschikt voor alle sociaalvaardige honden, ongeacht welke leeftijd. Voor pups en jonge honden worden de oefeningen en toestellen aangepast. Instroom van pups en jonge honden is mogelijkheid op zaterdagmorgen.

Gezond verstand gebruiken.
Waar we heel veel tegenaan lopen is dat bijna iedere hondenbezitter wel iets denkt te weten, of dit nu van een eerdere hond of hondencursus komt, of dat het meegegeven wordt door de fokker, dierenarts, trimster of een willekeurige hondeneigenaar. Al met al een hoop weetjes en feitjes. Niet te ver met je pupje lopen, hij mag niet traplopen, je pup niet naast je bed zetten want dan went hij daar aan, niet op de bank want dan wordt hij dominant, niet met je pupje wandelen want dan krijgt hij parvo, niet teveel naar buiten met je pup want dan krijgt hij teveel stress en zo zijn er nog vele op te noemen.

Dit alles maakt dat we niet ons gezonde verstand gebruiken en alleen maar leven in angst.
Wij houden al deze kennis tegen het licht en proberen de logica ervan te doorgronden. En dan blijkt dat het allemaal net even iets anders is als we denken. Een openbaring voor vele cursisten die jullie voor gingen.

Geen verplichte theorieles.
Voor onze cursisten geen verplichte theorieles en verkoop praatjes over speeltjes, hondenvoer enz. Alles wat een eigenaar moet weten over zijn/haar hond wordt in de 15 praktijklessen ruimschoots besproken.

Team Stichting Dierenzorg.